Program Bilgileri
Programın Yeterlilik Düzeyi
Diş Hekimliği eğitim-öğretim programı yüksek lisansa eşdeğer 5 yıllık bir programdır. Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)” 'nde tanımlanan (uzun) “Birinci Düzey (First Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” 'nde tanımlanan ve ISCED 2011'e göre 7. Düzey yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; ayni zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan "7. Düzey" yeterliliklerini sağlamaktadır. Programı başarı ile tamamlayan öğrencilere yüksek lisansa eşdeğer “DİŞ HEKİMLİĞİ Diploması” verilmektedir.
Programa 2017-2018 eğitim öğretim döneminde lisans öğrenci kabulüne başlanmıştır.
Programın Amacı
Diş Hekimliği Yüksek Lisans Programı’nın amacı; birey, aile ve toplumun değişen ağız ve diş sağlığı bakımı gereksinimlerine duyarlı, etik ilkelere bağlı, eleştirel düşünme, etkili iletişim ve araştırma becerilerine sahip, bilim ve teknolojiyi uygulamalarında kullanabilen, insan haklarına saygılı evrensel standartlarda diş hekimleri yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı örgün eğitim
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Diş Hekimi” ünvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 10 yarıyıldır.
DİŞ HEKİMLİĞİ lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için, ders planındaki 300 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Fakülte öğretim programını tamamlayan öğrenciler “Diş Hekimi” unvanı alırlar. Fakültelerini başarı ile bitiren meslektaşlarımız ülkemizde geçerli bir diplomanın sahibi olurlar ve onları yurt içinde ve dışında çeşitli çalışma olanakları bekler. En başta ülkemizin her yerinde kişisel muayenehanelerini açıp serbest hekim olarak ya da meslektaşları ile beraber çok hekimli poliklinikler kurarak çalışabilirler. Öte yandan, Sağlık Bakanlığına bağlı tüm döner sermayeli hastane, ağız-diş sağlığı merkezleri ve polikliniklerinde çalışabilirler. Ayrıca günümüzde bir hayli rağbet gören özel diş hastaneleri, ağız ve diş sağlığı merkezleri ve klinikleri meslektaşlarımıza cazip çalışma imkanları sunar.
Ülkemizde, Diş Hekimlerine akademik kariyer veya bir branşta yetkinlik kazanma olanakları da açıktır. Gerek doktora programları gerekse bütün dallarda meslektaşlarımıza yeni ufuklar açan uzmanlık eğitimi programları (DUS) bunların en başında olanlarıdır.
Amacımız, bu olanaklara ulaşmak isteyen meslektaşlarımızı çağdaş bilgi ve yöntemlerle yetiştirmektir.
- Dişhekimliği alanında sahip olduğu temel ve güncel bilgileri gerek kuramsal, gerekse mesleki uygulama bakımından kullanabilir. Meslek yaşamı boyunca güncel bilimsel bilgiye ulaşabilmek için literatür takibi yapar ve edinilen bilgileri meslek pratiğine uygular.
- Dişhekimliği alanındaki mevcut teşhis ve tedaviye yönelik teknik cihazları, malzemeleri tanır ve kullanır.
- Dişhekimliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve sağlık alanındaki tüm disiplinleri bilgileri ile bütünleştirerek, sentez ederek mesleki uygulamalarında kullanır.
- Dişhekimliği alanı ile ilgili güncel bilgilere dayalı proje çalışmaları planlayarak ve bu çalışmalarda sorumluluk alarak, bilimsel düzeyde elde ettiği sonuçları sözlü veya görsel olarak meslektaşları ile karşılaştırır, bilgi alışverişinde bulunur.
- Mevcut dişhekimliği bilgilerini, güncel bilgiler ile eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Mesleğe katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanırken, oluşabilecek öngörülemeyen durumlarda sahip olduğu mesleki bilgi ve etik unsurları da değerlendirerek sorumluluk alarak çözüm üretir.
- Dişhekimliği bilgilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşlarıyla paylaşır, meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
- Dişhekimliği sağlık politikaları ile ilgili çalışmalara, mesleği ileri taşıyacak yönde fikirler üreterek gerek koruyucu ve tedavi edici uygulamalar açısından, gerekse etik ve kalite standartları açısından değerlendirilmesine katkı sağlar.
- Dişhekimliği uygulamaları esnasında bilimsel, toplumsal ve etik değerler çerçevesinde hareket etmeyi benimser. Bu ilkeler ile hareket ederek tedaviler önerir ve bu tedavileri uygular. Bu tedaviler ile ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
- Dişhekimliği mesleği süresince edindiği bilgi ve tecrübeleri ile güncel kanıta dayalı dişhekimliği bilgilerini yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek takip eder ve bu çağdaş bilgileri mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
- Dişhekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri, ulusal değerler ve ülke gerçekleri açısından değerlendirerek ve toplumun yararına olacak şekilde planlayarak meslek uygulamaları sırasında kullanır.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır ve çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
Bilgi | |||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 1 | 4 | |||||||||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 | 5 | 4 | ||||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 3 | |||||||||
Beceriler | |||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 5 | 4 | 5 | ||||||||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 | 5 | |||||||||||
Yetkinlikler | |||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 | ||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 | 4 | |||||||||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 3 | 4 | |||||||||||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 4 | 3 | |||||||||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 3 | 5 | 4 | ||||||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 3 | 4 | 5 | ||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 | 4 | 3 | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 5 | |||||||||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 4 | ||||||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 4 | 3 | 5 | ||||||||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 | ||||||||||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | ||||||||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 3 | 4 | |||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 | 5 | 3 | 3 | |||||||||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 4 | ||||||||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 3 | 5 | 4 | 5 | |||||||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 | 5 | |||||||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 4 | ||||||||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 5 | 3 | |||||||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 3 | 4 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek